Huoleti on myös läheisten palvelu

14.2.2018 12.26

Tukijana Huoletissa


Huoleti-palvelussa huomioidaan huolten kokonaisvaltainen vaikutus ihmiseen ja tämän lähipiiriin. Huoletia eivät käytä vain huolestuneet vaan myös heidän läheisensä. Palvelussa huolestunut löytää vertaisia muista saman huolen kohdanneista, minkä lisäksi hän kokoaa tutuistaan, ystävistään ja perheenjäsenistään itselleen tukiverkoston, jolle hän voi lähettää avunpyyntöjä. 


Huolestunut sekä läheiset voivat viestitellä yksityisviestein tai huolestunut voi lähettää kuulumisensa koko tukiverkostolleen. Näin tukijat saavat mahdollisuuden pysyä ajan tasalla tuettavansa tilanteesta sekä tsempata tätä. Tukiverkosto näkyy huolestuneen kartalla kuten muutkin verkostot ja käyttäjät. Tukijat puolestaan näkevät kartalle ne huolestuneet, joiden tukena he itse toimivat. 


Tukijan näkökulmasta Huoleti ei kuitenkaan ole vain ilmoitustaulu, jolta he voivat nähdä tuettaviensa tarpeita. Kun läheinen sairastuu tai kohtaa muun vakavan huolen, se järkyttää myös lähipiiriä ja läheisetkin voivat tuntea neuvottomuutta, voimattomuutta ja yksinäisyyttä. Huoletissa läheiset voivatkin koota itselleen oman vertaistukiverkostonsa. He näkevät muita käyttäjiä, jotka toimivat myös tukijoina saman huolen kohdanneelle. Omien läheisvertaistensa kanssa tukijat voivat vaihtaa kokemuksiaan ja jakaa taakkaansa toiselle, joka ymmärtää. Myös läheisten on tärkeää saada tukea ja vertaistuki voi auttaa niin huolestunutta kuin tukijana toimivaa.



Kuinka läheinen saa Huoletin käyttöönsä - Marjan ja Outin tarina


Marja on sairastunut rintasyöpään. Hän saa ensimmäisen kerran tietää Huoletista, kun syöpäklinikan hoitaja kertoo hänelle, että sairaala tarjoaa Huoletin käytön potilaille. Marja asentaa sovelluksen yhdessä hoitajan kanssa ja pääsee käytön alkuun. Hän löytää vertaisia kartalta, käy katsomassa heidän profiilejaan ja laittaa muutamalle viestiä. Sopivimmille vertaisille hän lähettää verkostoitumiskutsun heidän profiilistaan.


Marjalla on nuorempi sisko Outi, joka on kovasti huolissaan Marjan tilanteesta ja tahtoisi jotenkin auttaa. Marja kutsuu Outin tukiverkostoonsa sovelluksen kautta käyttämällä Outin puhelinnumeroa. Outi saa tekstiviestillä ilmoituksen Marjan kutsusta. Hän lataa sovelluksen ja rekisteröityy käyttäen tekstarissa ollutta koodia. Rekisteröityessään hän valitsee muutaman asian, joissa pystyy parhaiten Marjaa auttamaan. Marja saa sovellukseen ilmoituksen Outin liittymisestä tukiverkostoonsa. Hän päättää heti kokeilla avunpyyntötoimintoa.


Marja valitsee avunpyynnöksi kaupassa käynnin saman päivän iltapäiväksi. Lisätiedoissa hän pyytää tuomaan paketin kahvia, maitopurkin ja pullapitkon. Hetken kuluttua hän saa ilmoituksen, että Outi on tarjonnut apuaan. Marja hyväksyy tarjouksen. Hän huomaa, että Outilta on tullut myös viesti: ”Moi! Käykö viiden aikoihin? ” Marja on aika väsynyt ja mieli maassa, mutta hän odottaa innolla siskonsa käyntiä ja yhteistä kahvihetkeä. He eivät ikäeronsa takia ole nuorina olleet hirveän läheisiä.


Outi tarjoaa apuaan Marjalle ja laittaa viestiäkin Huoletin kautta. Outi on käytännönläheinen ihminen ja on perheenäitinä tottunut hoitamaan muiden asioita. Outi on innoissaan Huoletin käyttämisestä, sillä sen avulla hän saa tietää miten voisi auttaa siskoaan. Siskokset eivät ole viime vuosina jutelleet kovin syvällisesti asioistaan. Outi toivoo, että he voisivat lähentyä siskonsa kanssa. Hän on syvästi huolissaan Marjasta ja mahdollisuus olla tukena ja apuna Huoletin avulla tuntuu hänestä helpottavalta. Pian Outi alkaa myös tutkia sovellusta etsien sieltä muita, jotka ovat hänen kanssaan samassa tilanteessa: perheellisiä, työelämässä ja tukijana rintasyöpään sairastuneelle. Hän toivoo, että voisi myöhemmin tavata vertaisiaan kasvotusten ja ehkä saada uusia ystäviäkin.


Tarinan nimet ja henkilöt ovat kuvitteellisia