Blogi.

Huoleti on myös läheisten palvelu

14.2.2018 12.26

Tukijana Huoletissa


Huoleti-palvelussa huomioidaan huolten kokonaisvaltainen vaikutus ihmiseen ja tämän lähipiiriin. Huoletia eivät käytä vain huolestuneet vaan myös heidän läheisensä. Palvelussa huolestunut löytää vertaisia muista saman huolen kohdanneista, minkä lisäksi hän kokoaa tutuistaan, ystävistään ja perheenjäsenistään itselleen tukiverkoston, jolle hän voi lähettää avunpyyntöjä. 


Huolestunut sekä läheiset voivat viestitellä yksityisviestein tai huolestunut voi lähettää kuulumisensa koko tukiverkostolleen. Näin tukijat saavat mahdollisuuden pysyä ajan tasalla tuettavansa tilanteesta sekä tsempata tätä. Tukiverkosto näkyy huolestuneen kartalla kuten muutkin verkostot ja käyttäjät. Tukijat puolestaan näkevät kartalle ne huolestuneet, joiden tukena he itse toimivat. 


Tukijan näkökulmasta Huoleti ei kuitenkaan ole vain ilmoitustaulu, jolta he voivat nähdä tuettaviensa tarpeita. Kun läheinen sairastuu tai kohtaa muun vakavan huolen, se järkyttää myös lähipiiriä ja läheisetkin voivat tuntea neuvottomuutta, voimattomuutta ja yksinäisyyttä. Huoletissa läheiset voivatkin koota itselleen oman vertaistukiverkostonsa. He näkevät muita käyttäjiä, jotka toimivat myös tukijoina saman huolen kohdanneelle. Omien läheisvertaistensa kanssa tukijat voivat vaihtaa kokemuksiaan ja jakaa taakkaansa toiselle, joka ymmärtää. Myös läheisten on tärkeää saada tukea ja vertaistuki voi auttaa niin huolestunutta kuin tukijana toimivaa.



Kuinka läheinen saa Huoletin käyttöönsä - Marjan ja Outin tarina


Marja on sairastunut rintasyöpään. Hän saa ensimmäisen kerran tietää Huoletista, kun syöpäklinikan hoitaja kertoo hänelle, että sairaala tarjoaa Huoletin käytön potilaille. Marja asentaa sovelluksen yhdessä hoitajan kanssa ja pääsee käytön alkuun. Hän löytää vertaisia kartalta, käy katsomassa heidän profiilejaan ja laittaa muutamalle viestiä. Sopivimmille vertaisille hän lähettää verkostoitumiskutsun heidän profiilistaan.


Marjalla on nuorempi sisko Outi, joka on kovasti huolissaan Marjan tilanteesta ja tahtoisi jotenkin auttaa. Marja kutsuu Outin tukiverkostoonsa sovelluksen kautta käyttämällä Outin puhelinnumeroa. Outi saa tekstiviestillä ilmoituksen Marjan kutsusta. Hän lataa sovelluksen ja rekisteröityy käyttäen tekstarissa ollutta koodia. Rekisteröityessään hän valitsee muutaman asian, joissa pystyy parhaiten Marjaa auttamaan. Marja saa sovellukseen ilmoituksen Outin liittymisestä tukiverkostoonsa. Hän päättää heti kokeilla avunpyyntötoimintoa.


Marja valitsee avunpyynnöksi kaupassa käynnin saman päivän iltapäiväksi. Lisätiedoissa hän pyytää tuomaan paketin kahvia, maitopurkin ja pullapitkon. Hetken kuluttua hän saa ilmoituksen, että Outi on tarjonnut apuaan. Marja hyväksyy tarjouksen. Hän huomaa, että Outilta on tullut myös viesti: ”Moi! Käykö viiden aikoihin? ” Marja on aika väsynyt ja mieli maassa, mutta hän odottaa innolla siskonsa käyntiä ja yhteistä kahvihetkeä. He eivät ikäeronsa takia ole nuorina olleet hirveän läheisiä.


Outi tarjoaa apuaan Marjalle ja laittaa viestiäkin Huoletin kautta. Outi on käytännönläheinen ihminen ja on perheenäitinä tottunut hoitamaan muiden asioita. Outi on innoissaan Huoletin käyttämisestä, sillä sen avulla hän saa tietää miten voisi auttaa siskoaan. Siskokset eivät ole viime vuosina jutelleet kovin syvällisesti asioistaan. Outi toivoo, että he voisivat lähentyä siskonsa kanssa. Hän on syvästi huolissaan Marjasta ja mahdollisuus olla tukena ja apuna Huoletin avulla tuntuu hänestä helpottavalta. Pian Outi alkaa myös tutkia sovellusta etsien sieltä muita, jotka ovat hänen kanssaan samassa tilanteessa: perheellisiä, työelämässä ja tukijana rintasyöpään sairastuneelle. Hän toivoo, että voisi myöhemmin tavata vertaisiaan kasvotusten ja ehkä saada uusia ystäviäkin.


Tarinan nimet ja henkilöt ovat kuvitteellisia


HUOLETI-HAASTATTELUSSA KAJ KUNNAS - VAKAVA SAIRAUS MUUTTAA ELÄMÄNARVOJA JA LÄHENTÄÄ SUHTEITA RAKKAIMPIIN

7.2.2018 14.39

Huoleti oli mukana Rochen järjestämässä Suuressa läheisillassa Helsingin Vanhalla ylioppilastalolla. Koskettavassa illassa kuulimme kokemustarinoita sairastumisesta ja läheisyydestä. Saimme jälkikäteen kunnian haastatella yhtä illan puhujavieraista, urheilutoimittaja Kaj Kunnasta. Kokemuksia sairastumisesta ja läheisenä olemisesta Kunnaksen kohdalle on osunut useita kokemuksia läheisen ihmisen vakavasta sairastumisesta, myös menetyksestä. Hän on kokenut isänsä syövän, joka johti nopeasti menehtymiseen, hänen tyttärellään diagnosoitiin lapsena diabetes ja hänen vaimonsa rintasyöpä on vielä seurantavaiheessa. Kunnaksen oma aivoinfarkti vuonna 2016 antoi hänelle kokemuksen myös sairaana olemisesta. Toukokuussa 2016 Kunnas oli yksin kotonaan, kun ensimmäiset infarktin oireet ilmenivät. Hän ymmärsi hakeutua nopeasti naapurin ovelle ja heidän nopean toimintansa ansiosta ambulanssi saapui hyvin pian. Kunnas kiittää yhä vuolaasti naapureitaan sekä hoitohenkilökunnan ammattitaitoa ja nopeaa toimintaa. Kunnas vietti jaksoja sairaalahoidossa sekä kotonaan käyden samalla kuntoutuksessa. Toipumiseen meni aikaa. Töihin paluun hän aloitti asteittain syyskuussa 2016. Huhtikuussa 2017 Kunnas olisi palannut täysipainoisesti töihin Ylelle, mutta tähän mennessä hänellä oli jo kypsynyt päätös lopettamisesta ja uusien alkujen hakemisesta freelancerina. Elämänarvot muuttuvat Kunnaksen asenne on maanläheinen ja eteenpäin menevä. Hän ei koe vakavankaan sairastumisen mullistaneen arkea. Arki toki muuttui, mutta mullistusta hän kokee tapahtuneen enemmän elämän arvoissa: ”Sitä tajuaa, että vaikka työ, vaimo, lapset ja raha ovat tärkeitä, niin jos terveys menee niin sit menee kaikki.” Kunnas haluaa painottaa, että hänen kokemuksensa ovat hänen omiaan, ja hän varoo sanomasta mitään kenenkään muun puolesta. Kunnas kertoo, että suhteet läheisiin ovat raskaiden kokemusten myötä vahvistuneet ja lähentyneet. ”En pelännyt muuta kuin sitä, että mitä jos mä en enää nää mun tyttäriä ja vaimoa? Enkä ehdi sanoa kuinka tärkeitä he ovat mulle ja kuinka paljon mä heitä rakastan.” Liikutuksen ja rakkauden voi kuulla hänen äänestään. Kunnas kertoo, että kokee nyt olevansa valmis. Hän ei enää kuvittele olevansa kuolematon vaan osaa olla kiitollinen jokaisesta annetusta hetkestä ja jokaisesta tervehtymisestä. Pysäyttävin kokemus hänelle oli vaimon rintasyöpä. Menetyksen pelko pysäytti Kunnaksen ajattelemaan, että elämää on elettävä nyt eikä kuvitteellisessa tulevaisuudessa. Kunnas kertoo kokevansa, että kunkin omat kokemukset vaikuttavat siihen, miten läheisen sairastumiseen itse suhtautuu. Suhtautuminen vaihtelee myös elämänvaiheiden mukaan; kuinka kiinni on itse elämässä vaikkapa lapsiperhearjen kanssa, ja kuinka paljon vastaavia tilanteita on aikaisemmin jo kokenut. Kaikki nämä kokemukset ovat yhdessä johtaneet siihen, että Kunnas on halunnut järjestää elämänsä uudella tavalla, omiaan elämänarvojaan kunnioittaen, tässä hetkessä eläen. Yhteisöllisyys on tärkeintä Kunnas ajattelee, että jakaminen ja muiden kokemusten kuuleminen on todella tärkeää. Kun kuulee, että muut ovat kokeneet samaa tai jopa pahempaa, asettuvat omat tunteet mittasuhteisiin. ”Kyllähän yhteisöllisyys on se kaikkein tärkein. Huomaa että ei tässä yksin olla, heillä on sama tilanne.” Kunnas pitää tärkeänä juttelemista niin läheisten kuin ihan ventovieraidenkin kanssa. Hän on kokenut asioista puhumisen helpoksi sekä tuttujen että tuntemattomien kanssa. Kunnas on itse hyvin kiitollinen kaikesta saamastaan avusta ja tuesta. Hän muistaa mainita nimeltä kaikki häntä sairauden hetkellä auttaneet. Kunnas näkee, että Huoleti-sovellus on ansainnut paikkansa, jos se voi auttaa yhtäkin ihmistä. Samalla hän muistuttaa, että toisille ihmisille omien asioiden jakaminen muiden kanssa on paljon vaikeampaa kuin toisille. Monet voivat hyötyä anonyymimmästä tavasta, jossa ensikontaktin voi luoda teknologiavälitteisesti. Tärkeää on kuitenkin puhua ja kohdata. ”Ei tässä maailmassa voi liikaa apua saada,” hän toteaa. ”Kaikesta voi parantua” Kunnas haluaa lähettää toivon sanomaa. Hän muistuttaa, että kaikesta voi parantua. Hän on realistinen ja tietää, etteivät kaikki aina parane. Hän kuitenkin toivoo, että ihmiset eivät antaisi sijaa toivottomuudelle, sillä kukaan ei voi etukäteen tietää mitä tuleman pitää. Kun Kunnakselta kysyy, mikä lääke auttaa toivottomina hetkinä, hänen vastauksensa hänen omasta kokemuksestaan on selvä: ”No kun en ole mielestäni ollut toivottomissa hetkissä. Välillä on helpompaa ja välillä vaikeampaa, mutta en mä toivoton ole koskaan ollut.”

TUKIVERKOSTO TASKUSSASI - HUOLETIN TARINA

5.2.2018 8.51

Huoletin sanoman ytimessä ovat yhteisöllisyys ja voimaantuminen. Huoleti on mobiilisovellus vakavasti sairastuneille, haasteen kohdanneille eli huolestuneille ja heidän läheisilleen. Sen avulla voi löytää muita, pyytää ja saada apua arkipäivään ja jakaa kokemuksia ja tunteita helposti. Ihmiset haluavat auttaa ja olla yhteydessä toisiinsa, mutta aina sanat ja teot eivät tule itsestään. Huoleti haluaa tehdä huolestuneen ja läheisten elämästä edes vähän helpompaa. Huoletin tarinan juuret ovat Professional Summer School -ohjelmassa, johon ICT-alan ammattilainen ja palvelumuotoilija Carita Savin osallistui vuonna 2016. Hän kehitteli ideaa palvelusta, joka auttaisi syöpäpotilaita palaamaan arkeen ja toipumaan arkiavun ja vertaistuen keinoin. Huoleti oli yksi Kertomalla paranee -hankkeen voittajista. Projektissa kerättiin syöpäpotilaiden, heidän läheistensä ja hoitohenkilökunnan tarinoita siitä, mikä tekisi syöpää sairastavan arjesta helpompaa. Yksi suurimmista tarpeista oli pystyä kommunikoimaan helpommin, löytää muita ja pitää yllä yhteyksiä läheisiin vaivattomasti. Tästä syntyi Huoleti-mobiilisovellus. Vakavan diagnoosin saatuaan tai kohdatessaan muita suuria haasteita elämässään ihmiset voivat tuntea yksinäisyyttä, pelkoa ja avuttomuutta. Aina näitä tunteita ei ole helppo kohdata tai ilmaista. Jotkin sairaudet tai hoidot voivat vaikuttaa kykyyn ja jaksamiseen pyörittää arkea. Tällöin läheisten apu olisi syvästi tarpeen. Huoleti on alusta huolestuneille kuten me Huoletissa kutsumme heitä, jotka kaipaavat tukea jostakin elämää ravistelevasta syystä. Huoletin avulla voi löytää muita samassa tilanteessa olevia ja jakaa kokemuksia, antaa ja saada vertaistukea. Huolestunut voi rakentaa oman tukiverkoston läheisistään ja pyytää helposti apua arkeen. Samalla läheiset löytävät muita, jotka ovat myös läheisen asemassa ja saavat vertaistukea myös itselleen. Huoleti sopii mainiosti myös vapaaehtoistoiminnan alustaksi. Summer school -ohjelman jälkeen Carita jatkoi Huoletin idean kehittämistä ja pian hypättiinkin jo ajatuksesta startup-yritykseksi. Alusta saakka Huoletia on kehitetty palvelumuotoilun keinoin käyttäjälähtöisesti. Huoletin ensimmäinen vuosi on ollut hengästyttävän nopeatempoinen ja työntäyteinen, mutta ehdottomasti hauska seikkailu. Vuoden 2017 alussa Huoleti pääsi mukaan Vertical-kiihdyttämöön ja sai rahoitusta Courage Ventures Fundsilta. Toukokuussa Huoleti voitti OP Smart Health -haastekisan ja kesäkuussa alkoikin arvokas yhteistyö maailman johtavan lääkeyhtiön Rochen kanssa. Syksyllä 2017 Huoleti-tiimi kasvoi kahdesta henkilöstä viideksi ja kuudes kasvokin on jo tiedossa. Omistautunut tiimimme koostuu ICT-alan, terveydenhuollon, markkinoinnin, laadunvalvonnan, asiakassuhteiden, myynnin ja viestinnän asiantuntijoista. Ensimmäiset pilottikäytöt esimerkiksi Tampereen kaupungin, työeläkeyhtiö Eteran ja IBD ry:n kanssa ovat hiljattain päättyneet ja sovelluksen kaupallinen versio on julkaistu 1.2.2018. Uusia pilotteja ja käyttöönottoja alkaa helmikuun aikana lukuisissa sairaaloissa, sairaanhoitopiireillä sekä potilasjärjestöillä. Tulevaisuuden tähtäimessä ovat Yhdysvaltojen markkinat ja muutamia USA:n tutkimusmatkojakin on jo tehty. Huoleti kasvaa nopeasti ja väistämättömästi, ja Huoleti-tiimi tekee töitä sydämellään, jotta upeita asioita saisi tapahtua jatkossakin. Huoleti on mukana kaikissa elämän käänteissä. Se on kaikkien saatavilla, tukiverkostona taskussasi.

Huoleti Oy ja Roche Oy ovat allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen.

30.1.2018 18.40

Lehdistötiedoite

Sopimuksen myötä Roche Oy osallistuu Huoletin markkinointiin lisäämällä sovelluksen ja palvelun tunnettuutta terveydenhuollon ammattilaisten ja potilasjärjestöjen keskuudessa. Ensivaiheen sopimus ulottuu vuoden 2019 loppuun asti. ”Yhteistyö maailman suurimman syöpälääkkeiden valmistajan kanssa avaa täysin uusia kanavia ja mahdollisuuksia Suomessa”, kommentoi Huoleti Oy:n operatiivinen johtaja Maria Lipsonen. ”Rochen tavoitteena on paitsi mahdollistaa jokaiselle potilaalle juuri hänelle sopiva hoito, myös tarjota potilaalle tukea vaikeassa sairaudessa selviytymiseen”, kertoo Roche Oy:n lääketieteellinen johtaja Anssi Linnankivi. ”Huoleti-palvelu mahdollistaa potilaille arjen apua uudella ja innovatiivisella tavalla, jota olemme mielellämme yhteistyössä toteuttamassa”. HUOLETI-palvelua tullaan testaamaan ensin Suomessa yhteistyössä eri potilasjärjestöjen ja terveydenhuollon toimijoiden kanssa. Palvelua kehitetään käyttäjien palautteen perusteella ja tavoitteena on valmistella kansainvälistä jakelua. ”Vertaistuen huomioiminen vakavan sairauden kohdatessa on ensiarvoisen tärkeää. Tavoitteenamme on, että mahdollisimman moni sairastunut saa tukea ja apua arjessa selviytymiseen Huoleti-palvelumme kautta. Terveydenhuollon tulisi oppia arvostamaan vertaistuen merkitystä sekä tiedollisella että emotionaalisella tasolla. Yhteistyöstä Rochen kanssa on syntymässä jotakin ainutlaatuista mahdollisesti myös maailman mittakaavassa ja odotamme innolla yhteistyön alkamista”, toteaa Maria Lipsonen ”Vakavan sairauden myötä myös normaalin arjen sujuminen vaikeutuu, eivätkä yhteiskunnan tukijärjestelmät aina kata varhaisen vaiheen arjen apua. Sujuva arki ja lähiympäristön tuki perheelle suojaavat lasta vanhemman sairastuessa vakavasti. Meille modernin yhteisöllisyyden luominen ja arjen avun tarjoamisen ja pyytämisen helpottaminen ovat tärkeitä”, kiteyttää Huoleti Oy:n toimitusjohtaja Carita Savin. Huoleti HUOLETI Oy on terveysteknologia-alan startup yritys, joka kehittää uudenlaista palvelukokonaisuutta vakavasti sairastuneille ja heidän läheisilleen. Helppokäyttöisen palvelun avulla on mahdollista löytää vertaistukea ja saada apua arjen haasteisiin. Yritys työskentelee tiiviisti eri järjestöjen, julkis- ja yksityissektorin sekä käyttäjien kanssa. Roche Roche on maailman suurin bioteknologiayritys, joka valmistaa lääkkeitä syöpätautien, immunologisten sairauksien, tulehdussairauksien ja keskushermostosairauksien hoitoon. Roche on maailman johtava yritys in vitro -diagnostiikassa sekä edelläkävijä syövän kudosdiagnostiikassa ja diabeteksen hoidossa. Rochen yhdistetty vahva osaaminen sekä lääkealalla että diagnostiikassa on tehnyt Rochesta yksilöidyn terveydenhoidon johtavan yrityksen. Rochen yksilöidyn terveydenhoidon strategian tavoitteena on tarjota jokaiselle potilaalle juuri hänelle sopiva hoito.

Huoleti Oy:n tuottelias kevät: Tuotejulkistuksesta pilottiprojekteihin

30.1.2018 18.35

Huoleti OY julkaisi pilottiversion sovelluksestaan Pohjoismaiden suurimman terveysalan startup- ja innovaatiotapahtuman Upgraded Life Festivalin yhteydessä 25. huhtikuuta.

Tiedote 25.4.2017 Huoleti – sovellus vastaa tarpeeseen yhdistää avun tarvitsijat ja antajat. Vapaaehtoisuuteen perustuva palvelu tarjoaa käyttäjilleen vertaistukea ja apua arjen askareissa muilta samassa tilanteessa olevilta yhdistämällä heidät sairauden, perhetilanteen ja sijainnin perusteella toisiinsa. Käyttäjä täyttää sovelluksessa profiilin, jossa voi kuvata oman tilanteensa ja tarpeensa ja saada kohdennettua apua läheisverkostoltaan ja muilta sovelluksen käyttäjiltä. Sairastuneiden lisäksi sovellus tarjoaa tukea ja tietoa myös sitä tarvitseville läheisille. Kevään aikana Huoleti Oy on edennyt vauhdilla: pilottiprojektit Pirkanmaan Syöpäyhdistys ry:n sekä lasten ja nuorten aikuisten potilasjärjestö Sylva ry:n kanssa ovat käynnissä. Jatkuvaan tuotekehitykseen tähtäävä Huoleti Oy painottaa kokeiluissa erityisesti käyttäjäkokemusten ja tarvekartoituksen tärkeyttä.

Huoleti Oy:lle merkittävä pääsijoitus Courage Ventures Fundsilta

30.1.2018 18.30

Huoleti Oy on saanut pääsijoittajakseen amerikkalaislähtöisen Suomessa vaikuttavan Courage Ventures Fundsin.

Tiedote 18.5.2017 Digitaaliseen terveys – ja hyvinvointialaan erikoistunut Courage Ventures Funds panosti Huoletiin 100 000 euron alkurahoituksella. Yhteistyö tulee vauhdittamaan yhtiön kansainvälistymistä entisestään. Huomattavan sijoitusyhteistyön lisäksi Huoleti-sovelluksen teknisen toteutuksen kumppaneiksi lähtivät digitalisaation moniosaajayritykset Haltu Oy sekä Fast Monkeys. Huoleti Oy tähtää kansainvälisille markkinoille, ja etsii jatkuvasti lisää rohkeita sijoittajia ja yhteistyökumppaneita. Huoleti – sovellus vastaa tarpeeseen yhdistää avun tarvitsijat ja antajat. Vapaaehtoisuuteen perustuva palvelu tarjoaa käyttäjilleen vertaistukea ja apua arjen askareissa muilta samassa tilanteessa olevilta yhdistämällä heidät sairauden, perhetilanteen ja sijainnin perusteella toisiinsa. Käyttäjä täyttää sovelluksessa profiilin, jossa voi kuvata oman tilanteensa ja tarpeensa ja saada kohdennettua apua läheisverkostoltaan ja muilta sovelluksen käyttäjiltä. Sairastuneiden lisäksi sovellus tarjoaa tukea ja tietoa myös sitä tarvitseville läheisille.